Frågor och svar (FAQ)

Vi har satt ihop de vanligaste frågorna vi får i en liten guide. Till höger på denna sida hittar du också olika hjälp-dokument.

Problem med att logga in

När jag ska logga in i programmet får jag ett meddelande som säger
Server Error in ‘/’ Application. The resource cannot be found.
Genvägen till portalsidan är antagligen felaktig. Rätt adress är https://portal.rabekobberstad.se

Jag kan inte logga in. Istället för inloggningsfönstret ser jag en grön knapp ”INSTALL”, eller så får jag upp ”Vill du öppna eller spara launch.ica?”
Om du har inloggningsproblem kan du behöva lägga till portalsidan i kompabilitetsvyn (I Internet Explorer)  Gå till https://portal.rabekobberstad.se Klicka på ”Verktyg” och välj ”Inställningar för Kompabilitetsvyn”. Lägg till webbplatsen genom att klicka på knappen ”Lägg till”. När du gjort det ska adressen rabekobberstad.se hoppa ner i den undre vita rutan ”Webbplatser du lagt till i Kompabilitetsvyn”. Nu kan du behöva starta om Internet Explorer. Stäng för att gå ur menyn. Se hjälpdokumentet (pdf) om det är några oklarheter.

Jag kan inte logga in. Istället för inloggningsfönstret ser jag en grön knapp ”INSTALL” och jag kan inte lägga till rabekobberstad.se i kompabilitetsvyn.
Klicka på länken ”Skip to log on” under den gröna knappen. Logga in som vanligt (tänk på att här är lösenordet ALLTID samma som användarnamnet). Klicka på ikonen för den applikation som du vill logga in i. Om du får frågan ”Vill du öppna eller spara launch.ica?” så välj ”Öppna”.

Jag kan inte logga in. När jag försöker får jag meddelandet: Your credentials are invalid. Try again or contact your system administrator
Kanske har du angett fel lösenord? Tänk på att vid inloggningen till portalsidan (steg ett i inloggningen) är lösenordet alltid samma som användarnamnet. Kontrollera så att du inte råkar ha Caps Lock aktiverat på tangentbordet. Lösenordet är känsligt för små eller stora bokstäver (Case sensitive). Kan du fortfarande inte logga in så ring supporten.

När jag försöker att logga in i programmet ASI-net så blinkar det bara till. Ingenting händer.
Citrix-klienten försöker starta efter det man har tryckt på programikonen, men sedan stannar den och inget mer händer. Ett sätt att lösa problemet är att lägga till portalsidan bland Tillförlitliga platser eller Betrodda platser (Kan heta olika beroende på vilken version av Internet Explorer man har). Gå in på https://portal.rabekobberstad.se Klicka på ”Verktyg” och välj ”Internetalternativ” längst ner i menyn. Välj sen fliken ”Säkerhet” och klicka på ”Tillförlitliga platser”. Klicka på knappen ”Platser”. Lägg till portalsidan genom att klicka på knappen ”Lägg till”. Stäng för att gå ur menyn. Det kan även vara problem med att Citrix receiver inte fungerar som den skall, du kan även testa följande För att avhjälpa problemet med att ingenting händer när man öppnar.pdf

Jag kan inte logga in. Det står bara ”Vill du spara eller köra filen?”
Ibland kan man råka ut för att applikationen inte vill starta. Ett meddelande kanske kommer upp ”Vill du spara Launch Ica eller söka efter ett program att öppna den med?” Detta beror på att Citrix-klienten saknas eller inte fungerar korrekt. Kanske har din dator blivit ominstallerad eller uppgraderad? Då kan du behöva avinstallera den Citrix-klient du har och installera den på nytt. Gå in via kontrollpanelen och avinstallera ”Citrix online plug-in – web” eller ”Citrix Receiver” (De kan heta lite olika beroende på vilken version du har). Ladda sedan ner Citrix-klienten. Den finns att hämta via en länk på vår hemsidas startsida. Installera den och starta sen om Internet Explorer. Ibland kan en omstart av datorn behövas.

Problem med att spara

Hur gör man för att ändra var textsammanställningar och pdf-filer sparas?
Vart vill ni spara era uttag? Meddela oss önskad sökväg så ordnar vi det, men tänk på att denna inställning görs på enhetsnivå vilket innebär att uttag för samtliga användare på din enhet kommer hamna där, fast under en egen mapp enligt användarnamnet. I en kommun har man ofta en hemkatalog på nätverket dit man sparar uttag. Ifall denna ligger på H: blir sökvägen H:\ASI-net\Individuttag\dittanvändarnamn.

Jag kan inte spara och behöver snabbt få ut min textsammanställning!
Det kan vara olika orsaker till att man inte kan spara ett uttag för utskrift. Ett knep om man ändå vill få ut text och diagram snabbt är att ställa sig med markören i textmassan och först trycka Ctrl+a (markera allt) och sedan Ctrl+c (kopiera). Nu har du allt kopierat och kan öppna ett tomt Word-dokument och klistra in (Ctrl+v).

Hur skriver jag ut en texsammanställning?
Du kan av säkerhetsskäl och tekniska skäl inte skriva ut direkt från applikationen. Det du vill ha utskrivet måste du spara ned till din dator för att sedan öppna dokumentet i t.ex. Word eller Acrobat för att kunna skriva ut lokalt. När du har textsammanställningen öppen kan du klicka på spara-ikonen till vänster (den ser ut som en gammaldags diskett). I ADDIS-net klickar man på ”Spara som PDF”. Ange ett filnamn (undvik att använda å, ä och ö i filnamn) När filnamnet har hoppat ner i den undre vita rutan har filen sparats och sökvägen står längs ner med blå text.

Jag kan inte spara texsammanställningar och pdf-filer!
För att kunna spara en intervju, rapport eller textsammanställning måste Citrix-klienten ha fått tillåtelse att göra det. Normalt får man en fråga om detta när man kör programmet för första gången och då ska man välja Access level – Full Access. Om man har missat det kan man ändra det i efterhand. När applikationen är igång (programfönstret är öppet) syns en Citrix-ikon längst ner till höger på din bildskärm. Högerklicka på ikonen och välj ”Online Sessions” och ”Open Connection Center”. Nu får du upp ett fönster där du kan välja Session Security. Välj ”Full Access”. Beroende på version kan du behöva klicka på ”Preferences” inne i Connection Center och sedan välja ”File Access”, klicka i ”Read and write”. Klicka på ”OK”.